LibreOffice konferencia 2013 – 2. nap

Kelemen Gábor, 2013. szeptember 27.

Második nap, és nem tévedtünk el. Igazából az első előadás, amivel az általam tegnap preferált szekció kezdődött, a főszervezőé volt és 20 perc késéssel indult.

Én a nap nagy részében a migrációs sávon voltam, mert ez egy rém fontos téma. Első előadásként általánosságban definiálták, hogy mi az a migráció, hogyan kell megtervezni, mire kell számítani, hogyan kell kommunikálni, hogyan kell bevonni a felhasználókat, milyen hibákba nem érdemes beleesni. Ezek a dolgok azok, amik sikerre vitték az umbriai migrációt, amiről két előadással később volt szó. Megtudtuk továbbá, hogy a változással szembeni ellenállás természetes emberi reakció, és kezelhető, de ennek elmaradása esetén a felhasználók nagyon gyorsan meg fogják magyarázni, hogy miért nem lehet migrálni. Várható még idén egy migrációs protokoll definiálása, amely a korábban kiadott migrációs white paperen alapul, és a fentieket fogja formálisan is leírni, felkészüléssel, időbeosztással.

A második előadás egy holland migrációval foglalkozó nonprofit szervezet tapasztalatait foglalta össze. Ők pár ezer gépet tartanak kézben néhány alkalmazottal, és szerintük is fontos a felhasználóknak elmagyarázni, hogy mi miért történik (nem, nem azért hogy neki rosszabb legyen, a főnöknek meg új BMW). Először el kell mondani, mit fogunk csinálni (véleményt kérni, oktatni, telepíteni), aztán megcsináljuk amit bejelentettünk. Ezzel elnyerhető a felhasználók bizalma, ami nélkülözhetetlen. Meg kell kérdezni a véleményüket, megismerni az általuk használt munkafolyamatokat, aggodalmaikat, tippjeiket, javaslataikat.

Harmadik előadás az umbriai sikertörténet volt, vagy ahogy ők előadták, szerelmi történet. Ebben az esetben 5 területen dolgoztak: csapat, feladat, kommunikáció, képzés, eszköz.

A csapaton végzett munka lényege a résztvevők közösséggé formálása volt, ez a LibreUmbria projekt egyik eredménye.

A feladattal kapcsolatos munka lényege a projekt megtervezése volt.

A kommunikációval kapcsolatos munka lényege a felhasználók meggyőzése volt, a projekt miértjeinek megismertetése személyes és elektronikus formában egyaránt.

A képzéssel kapcsolatos munka a technikai támogatás, (helyi) oktatók, kulcsfelhasználók és felhasználók képzése volt. A módszerek lényege hogy a technikai támogatás és oktatók személyes oktatást kaptak, a kulcsfelhasználók és a felhasználók távoktatást és kaszkád oktatást is kaptak – a technikai támogatástól és a helyi oktatóktól, ami számukra a személyes oktatás volt. A távoktatást nem tervezték előre, de a jobb skálázódás miatt szükséges volt.

Az eszköz kategóriában a felhasznált eszközöket ismertették, illetve hogy miért választották a LibreOffice-t. Az egyik érdekes kiegészítés (firmacondike) volt a digitális aláírás megkönnyítése, amit az olasz törvények megkövetelnek, ezt ők egy kattintásba sűrítették.

Következő előadás a felhasználói dokumentációk írásáról szólt, és kisebb részben a fordításukról is. Ez utóbbi egy fájdalmas pont, de találkoztam olyan emberrel, aki ugyanettől szenved és elkezdett valamit fejleszteni a fölösleges XML-szemét kihajigálása érdekében.

 

A napot egy érdekes előadás zárta a LibreOffice certifikációról (tanúsítás). Ez egy régóta tervezett és talán jövőre elkezdődő projekt, amelynek lényege, hogy a tanúsított szakembereket nyilvántartja és vizsgáztatja a TDF, így az ügyfelek tudhatják, hogy egy-egy cég hány ténylegesen hozzáértő szakemberrel rendelkezik.

Este hackaton volt, és az előző napival ellentétben itt nem volt tárgynyereménnyel motiválás, mint előző nap, de egy általam generált hibának azért sikerült a végére járnom.

Címkék: ,

Itt lehet hozzászólni !