Szabad Szoftver Konferencia és Kiállítás, 2017

László Gyaraki, 2017. március 23.

Az FSF.hu Alapítvány 2017. március 25-én (szombaton) újra megrendezi a Szabad Szoftver Konferenciát és Kiállítást.

A konferencia Budapesten, a Villányi úti Konferenciaközpontban lesz (Bp. XI., Villányi út 11-13.), reggel fél tíztől délután ötig tart. Három szekcióban párhuzamosan zajlanak a szakmai előadások, ezekkel párhuzamosan a helyszínen szabad szoftverekkel és szabad kultúrával kapcsolatos kiállítás lesz. Reményeink szerint minden látogató talál őt érdeklő előadásokat vagy más érdekes elfoglaltságot.

A konferencia során ismét lehetőség lesz a konferencia előadóinak értékelésére, amely egyrészt segít a szervezőknek a jövőbeli program kialakításában, másrészt a legtöbb szavazatot begyűjtő előadó ajándékban is részesül. A konferencia végén kisorsolásra kerül jópár konferencia póló, valamint egy hivatalos Raspberry Pi 3 kezdőcsomag (Raspberry Pi 3 Model B, 8GB NOOBS SD card, Raspberry PI Ház málna/fehér színben, 5.1V 2.5A multi-region tápegység, 1m HDMI kábel, USB optikai egér és billentyűzet, továbbá egy példány az Adventures in Raspberry Pi Foundation Edition könyvből). A sorsoláson való részvételhez csak annyit kell tenni, hogy részt vesz a teljes konferencián, majd az utolsó előadás után leadja a szavazatát az általa legjobbnak ítélt előadóra.

A konferenciára Magyarország legjobb előadóit, kiállítóként pedig számos szabad szoftverekkel foglalkozó civil, szakmai szervezetet, valamint céget hívtak. Az előadások anyagából konferenciakiadvány készül majd, mely ISBN számot is kap.

A rendezvény ingyenes, de egy rövid regisztráció szükséges a rendezvény honlapján: http://konf.fsf.hu/

Üdvözlettel
Konferenciaszervező csapat, FSF.hu Alapítvány

Elérhető a Szabad Szoftver Konferencia részletes programja

Kelemen Gábor, 2017. március 8.

Kikerült az FSF.hu alapítvány által szervezett Szabad Szoftver Konferencia részletes programja és időbeosztása is a konferencia honlapjára – idén 25 előadással várjuk az érdeklődőket.

A konferencia fő paraméterei:

Időpont: 2017. március 25.
Helyszín: Villányi úti Konferenciaközpont, Bp. XI., Villányi út 11-13.
A részvétel a látogatók számára ingyenes de regisztrációhoz kötött.

Tavalyelőtt ilyen volt, idén is hasonló lesz:

Új helyszínen – Szabad Szoftver Konferencia és Kiállítás (2017. március 25.)

László Gyaraki, 2017. január 29.

Az FSF.hu Alapítvány 2017. március 25-én (szombaton) megrendezi a Szabad Szoftver Konferencia és Kiállítást, melynek új helyszíne a Villányi úti Konferenciaközpont lesz.
A konferencián több értékes ajándék is gazdára talál majd. Érdemes időben érkezni, hiszen a megnyitó rögtön sorsolással kezdődik: két szerencsés nyertes a közönségből együtt ebédelhet a konferencia előadóival. A konferencia végén pedig szokásos módon kisorsolunk jópár konferencia pólót, valamint egy hivatalos Raspberry Pi 3 kezdőcsomagot (Raspberry Pi 3 Model B, 8GB NOOBS SD card, Raspberry PI Ház málna/fehér színben, 5.1V 2.5A multi-region tápegység, 1m HDMI kábel, USB optikai egér és billentyűzet, továbbá egy példány az Adventures in Raspberry Pi Foundation Edition könyvből). A sorsoláson való részvételhez csak annyit kell tenned, hogy részt veszel a teljes konferencián, majd az utolsó előadás után leadod a szavazatodat az általad legjobbnak ítélt előadóra.

Természetesen nem csak az ajándékok miatt érdemes ellátogatni a konferenciára, hiszen az egész napos programot kínáló rendezvényen három szekcióban hallgathattok érdekes szakmai előadásokat. Az előadásokkal párhuzamosan pedig az egyetem aulájában szabad szoftveres civil szervezetek és a konferenciát támogató cégek kiállítói asztalainál tovább folytatódhat a beszélgetés és a tapasztalatcsere.

A rendezvény ingyenes, de egy rövid regisztráció szükséges a rendezvény honlapján: konf.fsf.hu. (Ha már regisztráltál az elmaradt 2016-os konferenciára, nem kell újból regisztrálnod, de ha mégsem tudsz jönni, jelezheted felénk.)

A rendezvény szervezésével párhuzamosan meghosszabbítottuk az előadói jelentkezéseket, így 2017. február 14. (kedd) éjfélig még lehet jelentkezni előadónak a konf.fsf.hu/2017/eloadoknak weboldalon keresztül.

Rendkívüli közlemény – Szabad Szoftver Konferencia és Kiállítás, 2017

László Gyaraki, 2016. november 30.

Sajnálattal közöljük, hogy a Szabad Szoftver Konferencia és Kiállítás idén december helyett csak valamikor a jövő év elején, reményeink szerint januárban lesz. Bár a tervezett helyszíntől, az Óbudai Egyetemtől október 10-én pozitív visszajelzést kaptunk a konferenciával kapcsolatban, és ennek ismeretében kezdtünk bele a szervezésbe, azonban a november 23-án általuk átküldött szerződéstervezetében foglaltakat nem tudjuk vállalni, így új helyszínt kell keresnünk a konferenciának. Jelenleg több potenciális helyszínnel is folyamatban vannak az egyeztetések, így reményeink szerint hamarosan be tudjuk jelenteni az új helyet és időpontot.

Az FSF.hu Alapítvány nevében elnézést kérünk a kellemetlenségért, és bízunk benne, hogy minden érdeklődővel találkozunk jövőre az új helyszínen.

Üdvözlettel:
Konferenciaszervező csapat, FSF.hu Alapítvány

Szabad Szoftver Konferencia és Kiállítás – 2016. december 10.

László Gyaraki, 2016. november 26.

obudai_egyetem_cimerkonf2016_logo-200pxAz FSF.hu Alapítvány 2016. december 10-én (szombaton) ismét megrendezi a Szabad Szoftver Konferencia és Kiállítást, melynek helyszíne az Óbudai Egyetem (1034 Budapest, Bécsi út 96./b) lesz.

A konferencián több értékes ajándék is gazdára talál majd. Érdemes időben érkezni, hiszen a megnyitó rögtön sorsolással kezdődik: két szerencsés nyertes a közönségből együtt ebédelhet a konferencia előadóival. A konferencia végén pedig szokásos módon kisorsolásra kerül jó pár konferencia póló, valamint egy hivatalos Raspberry Pi 3 kezdőcsomag is (Raspberry Pi 3 Model B, hivatalos 8GB NOOBS SD card, hivatalos Raspberry PI Ház málna/fehér színben, hivatalos 5.1V 2.5A multi-region tápegység, hivatalos 1m HDMI kábel, hivatalos USB optikai egér és billentyűzet, egy példány az Adventures in Raspberry Pi Foundation Edition könyvből). A sorsoláson való részvételhez csak annyit kell tenni, hogy részt vesz a teljes konferencián, majd az utolsó előadás után leadja a szavazatát az általa legjobbnak ítélt előadóra.

Természetesen nem csak az ajándékok miatt érdemes ellátogatni a konferenciára, hiszen az egész napos programot kínáló rendezvényen három szekcióban hallgathatnak érdekes szakmai előadásokat. Az előadásokkal párhuzamosan pedig az egyetem aulájában szabad szoftveres civil szervezetek és a konferenciát támogató cégek kiállítói asztalainál tovább folytatódhat a beszélgetés és a tapasztalatcsere.

A rendezvény ingyenes, de egy rövid regisztráció szükséges a rendezvény honlapján: http://konf.fsf.hu/

Ezúton köszönjük az Óbudai Egyetemnek, hogy kedvező feltételekkel biztosítják a konferencia idejére a helyszínt!

 

Üdvözlettel:
Konferenciaszervező csapat,
FSF.hu Alapítvány

Szabad Szoftver Konferencia – előadói felhívás

László Gyaraki, 2016. november 5.

Az FSF.hu Alapítvány örömmel jelenti be, hogy 2016. december 10-én ismét megrendezi a Szabad Szoftver Konferencia és Kiállítás elnevezésű rendezvényt. Az eseménynek ismét az Óbudai Egyetem (Budapest III. kerület, Bécsi út 96/B) ad otthont.

A konferenciára várjuk előadók jelentkezését. Amennyiben szeretne előadással megjelenni a konferencián, kérem, legkésőbb 2016. november 18. éjfélig jelezze ezt a http://konf.fsf.hu/2016/eloadoknak oldalon található űrlapon keresztül.

A jelentkezők közül a szakmai zsűri 2016. november 26. éjfélig választja ki a végleges programba kerülő előadásokat. A döntésről minden jelentkezőt e-mailben is értesítünk.

A konferencia reggel kilenctől délután ötig tart. Három szekcióban párhuzamosan zajlanak majd a szakmai előadások, az aulában szabad szoftverekkel és szabad kultúrával kapcsolatos kiállítás lesz. A konferencián a részvétel a látogatók számára ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

Üdvözlettel,
FSF.hu Alapítvány,
konferenciaszervező csapat

Elérhetők a LOK 2016 konferencia videói

Kelemen Gábor, 2016. november 5.

Felkerültek a múlt hét végén megtartott Linux az oktatásban 2016 konferencián készült előadásvideók:

Varga Péter: Érettségi feladatok megoldása Python nyelven

Gödöny Péter: Az új Ubuntu érettségi remix az új komplex szakmai ágazati érettségi tükrében

Jónás Katalin: Az új komplex szakmai ágazati érettségi

Torma László: Reszponzív weboldalak flexbox használatával

Rákosi Gergely: Fedora az oktatásban

Elérhetők a 14. Open Source Budapest Meetup videói

Kelemen Gábor, 2016. október 14.

A keddi meetupon készült videók:

Úr Balázs: OpenWRT, azaz hogyan kerül Linux a routerre

Hammer Attila: BeLin, a beszélő Linux (1. rész)

Hammer Attila: BeLin, a beszélő Linux (2. rész)

Meskó Balázs: Licencek csapdájában (1. rész)

Meskó Balázs: Licencek csapdájában (2. rész)

Köszönöm az előadóknak és a résztvevőknek is, találkozunk két hónap múlva!

LOK 2016

László Gyaraki, 2016. október 10.

Az FSF.hu Alapítvány 2016. október 29-én ismét megrendezi a Linux az Oktatásban Konferenciát. A rendezvény látogatása ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Jelentkezni a rendezvény weboldalán lehet.

Előzetes program:

Workshop
Kisantal Tibor: Inkscape
Mahler-Lakó Viktória: LibreLogo kezdőknek
Mahler-Lakó Viktória: LibreLogo és a rendezési algoritmusok
Torma László: Reszponzív weboldalak flexbox használatával

Előadások
Varga Péter: Érettségi feladatok megoldása Python nyelven
Gödöny Péter: Az új Ubuntu érettségi remix a szakgimnáziumi új érettségi tükrében
Az új szakgimnáziumi érettségi Linuxos vonatkozásai
Novell előadója: A Novell HUEDU program

További információk találhatók a honlapon.

Mindenkit szeretettel várunk.

LibreOffice konferencia 2016

Kelemen Gábor, 2016. szeptember 21.

Idén is volt LibreOffice konferencia, és ha már a szomszédban van, elmentem okosodni.
Múlt hét előtti szerdán kezdődött, most néhány érdekesebb előadásból kiemelem a számomra érdekes, fontos részeket, a menet közben gyártott jegyzeteim alapján.

Az első nap a marketinges előadásokat ültem végig, az első téma az újságírókkal való kommunikáció, azaz hogyan lehet őket rávenni, hogy írjanak a termékről. Ezt a TDF egyik új, marketinges alkalmazottja tartotta, aki az újságírásból nyergelt át a másik oldalra.
• Utána kell nézni, mit írtak eddig, olyan fókuszú dolgokat kell nekik kiemelni.
• Röviden kell összefoglalni, mit akarunk mondani nekik, miért érdekes épp most a termék.
• Zsargon nem kell, hasznos dolgokat kiemelni, buzzword tilos. Használható: impressive, remarkable, market-leading, feature-rich.
• Egyszer rá lehet kérdezni, hogy megkapta-e az e-mailt, ha nem írt semmit. Nézzük meg, mit írt. Hibákat civilizált hangnemben javítsuk.

Marketingstratégiákról is volt szó, ez már a konkrét bevezetésekhez szól, és leginkább az egyes szervezetek felé való kommunikációról:
A változással szembeni ellenállás az elsődleges probléma. Meg kell tervezni a projektet, és akkor nem lesz ilyen jellegű komoly gond, ha lehet számítani a változásra.
• Kommunikálni kell a bevezetést, mielőtt megtörténik
• Szabad szoftver előnyeit kommunikálni, az áron kívül. Például: Nagyon sokan használják, és a minőség javulását várják, elterjedésének növekedését.
• Ki áll mögötte? A TDF! Német alapítvány, választott bizottságok irányítják, szabályok vannak a minőségbiztosításra is -> megbízható társaság.
• Nem csak a szoftvert kell lecserélni, a gondolkodásmódot is. Ez oktatást jelent, interoperabilitási és újrafelhasználási szempontból jobb dokumentum(sablon)ok készítését.
• Menetrendet kell készíteni, és közzétenni a szervezeten belül.
• Nyílt szabványok használata fontos. Az ODF azért jó, mert interoperabilis (bár szerintem inkább intraoperabilis, főleg ha a másik szoftver nem implementál egyes szabványrészleteket).
• Használjuk a Coverity scant. Ez biztonságosabbá teszi, a projektet az amerikai kormány is támogatta. Ezzel is a bizalom erősíthető, hiszen a vizsgálat eredménye és a javítások ténye ellenőrizhető, nyilvános adat.
• Előző miatt is kevesebb CVE van LO-ban, mint MSO-ban.
LTS verziót érdemes venni nagyobb szervezeteknél, ahol fontos az állandóság.
• Oktatás fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni.

Szintén érdekes előadás volt ezen a napon a “Nők az LO-ban” című, ahol a más projektekből is ismert problémáról volt szó:
• Arányuk 3% fejlesztők közt, 10% a tagok közt.
• Ez kevés, jobb lenne a termék, az elfogadottsága, kliensek száma is.
• Megoldás: a bizonytalansági probléma megoldható outreach programokkal, női példaképekkel/mentorokkal, folyamatos extra figyelemben részesítéssel. Maguktól nem jönnek, kifejezetten keresni kell őket. Hobbiszinten nem várható a felbukkanásuk a „második műszak” miatt. Megoldási ötlet: alkalmazottként előnyben kell részesíteni a nőket, erre az előadó mutatott is példa álláshirdetést.
• A konferenciák, találkozók alapvetően nem családbarát események. De vannak jó példák, amik átvehetők.
• A hacker kultúra úgy általában nem elég barátságos ebből a szempontból, ezt csak lassan lehet megváltoztatni.

Este meglátogattuk a konferenciát szervező brnói Red Hat irodát, és a társaság erre fogékony része egész estés hackelést végzett, amit csak a konnektorok (és a pizzák) véges száma tudott korlátozni.

Csütörtök volt a legérdekesebb nap, ekkor volt szó a migrációs tapasztalatokról.
Kezdetnek azonban egy érdekes interoperabilitási előadásra futottam be, egy müncheni fejlesztő amiatt panaszkodott, hogy amit a felhasználók hibának észlelnek, az a fejlesztők szerint normális viselkedés – elvégre ki várja el, hogy egy C:\ kezdetű fájlhivatkozás működjön Linuxon? Érdekes volt, mert az ördög itt is a részletekben rejlik, és bemutatta, hogy a Bugzillán (vagy gerriten) keresztüli kommunikációnak hol vannak a határai. Remélem, sikerült személyesen átlépni ezeket, meglátjuk.

Vissza a migrációra, egy energikus előadás jött Nantes-ból, „Hogyan lehet rávenni a közreműködésre a szervezeteket?” címmel.
Ez egy elég nagy francia város, 5000 felhasználó, tavaly áprilisban fejezték be a migrációt.
Probléma: a migrációra van igény, de közreműködésre nincs. Címszavakban:
A pénzügyes embert kell meggyőzni.
• 1,6M €-t spóroltak, ismétlődő megtakarítás
• Minél tovább maradunk LO-n, annál többet spórolunk
• Növeli a felhasználók számát (szervezeten belül).
• Megvédi a migráció ROI-ját -> ezért kell közreműködni.
• Önmagát erősíti

Problémák:
• A közbeszerzési folyamat zárt forrásra van kitalálva
• Ha nem értünk hozzá, hogy tudjuk, ki a jó beszállító?

Figyelemre méltó momentum volt, hogy itt erősen kikényszerítették a váltást, idővel letörölték az MS Office-t, és kifelé is elkezdtek ODF-eket küldözgetni.

Következő előadás a LibreDifesa projektről szólt, ez az olasz hadsereg migrációs projektje. Címszavakban:
• 120k gép, 28M € spórolás 4 év alatt
• ODF formátumot vezetnek be
• Okok: a pénznek máshol is van helye, pl képzés, testreszabás, folyamatok átszabása
• ODF, hosszú távú megőrzésre
• Az olasz jog előírja, hogy próbáljanak szabad szoftvert használni (csak nem mindenki tartja be).
• Szállítófüggés megszüntetése

A TDF hozzájárulása ebben:
• a migrációs protokoll alkalmazása, képzések a felső vezetésnek, kommunikációs dokumentumok készítése, meglévő belső képzők képzése, mentorálás új képzőknek.
• e-learning a különbségekről, szabadon elérhető
• belső kommunikáció támogatása információs doksikkal
• külső kommunikáció a sajtóval, konferenciákon előadás
• migráló közigazgatásokból hálózat szervezése, ismeretek megosztása

5 fontos kérdés és válasz, amik a projekt során felmerültek:

  1. Ez időpazarlás!
  2. ∘ Képzést kaptok, jobbak lesznek, kevesebb támogatást kell kérni
    ∘ Belső folyamatok áttekintése
    ∘ Jobb dokumentumok állnak elő

  3. Több támogatási kérés lesz!
  4. ∘ Nem lett

  5. Doksikat át kell nézni!
  6. ∘ Igen, de csak kis részét.

  7. Panaszkodás lesz!
  8. ∘ Felhasználók 10%-a csak.

  9. Kapunk támogatást?
  10. ∘ Van közösség.
    ∘ Vannak cégek.

Újból Nantes-é lett a pódium, ezúttal a projekt tapasztalatai alapján kaptunk visszajelzéseket.
• Lényeg: migráció = változáskezelés!!!
• A felhasználó nem örül a változásnak.
• A felhasználó teszi meg a változást, csak segíteni tudunk, nem lehet helyette megcsinálni.
• Keményen kell tolni, hogy megtörténjen.

4 állapota volt a projektnek:
• Változás igényének meghatározása

  • Régi az office (2003 volt nekik), le kell cserélni. Ez az állapot úgy 2010-ben állt elő.
  • Lehetőségek:
    ∘ MS upgrade (drága)
    ∘ Felhő (akkoriban rossz volt)
    ∘ LO: olcsóbb, szállítófüggetlenség, nem nehezebb a többinél a változáskezelés a technikai problémák tekintetében
  • Az elavult szoftverek inkompatibilisek a külvilággal, és sebezhetők is

• Előkészítés és tervezés

  • A migrációt automatizálni, szabványosítani kell
  • Támogatást megszervezni, minél kevesebb probléma jön, annál jobb
  • Kommunikáció előkészítése
  • Kockázatok és lehetőségek, különféle szereplőknek
  • ‣ Felhasználói felmérés: otthon használ-e LO-t, szerinte használható-e munkára? Szerintük zömmel: igen!
  • ‣ Külső doksik módosítása: mennyiszer csinálod, milyen céllal? A többség nem csinál ilyet, RW módban!
  • ‣ Kísérletezés: önkéntesek toborzása, használják a napi munkára.
  • Képzés kell
  • Dokumentum konverzió kell
  • ‣ Probléma: Zárt szoftverek MSO-függése
  • Teljesítmény
  • Makrók – 2% használja

• Megvalósítás

  • kommunikáció: elmondták, mi fog történni, a reakciókra megmutatták, hogy DE, működik.
  • Automata migráció: osztályonként történt a migráció, előtte felmérés. Mit használsz zárt a Office-függő alkalmazásokból? Mire használod? Hogyan van beállítva a géped? A konfiguráció automatikusan megtörtént adott napon.
  • Támogatás
  • Mindenkit migráltak, a régi szoftvert eltávolították.
  • ODF használata, LO-ra kényszerítés a többiek felé
  • Visszajelzés gyűjtése, 50 felhasználónként egy támogató. Visszajelzést megmutatták a vezetésnek.
  • Kommunikáció gyakran.
  • Ha egy külső program MS-függő: az árba az MS szoftvert is beleszámolva sokkal drágább. A számítás megváltoztatása óta nem nagyon ajánlanak ilyet a külső partnerek!
  • Külső dokumentumok: korlátozzák, a felhasználók képzésének része az ODF küldés és kérés

• Fenntartás
(erről nem jegyzeteltem)

Következő előadónk Tajvanról jött, és az ottani fejleményekről számolt be.

Tavaly már volt szó egy megye közigazgatásának sikeres migrációjáról, megírta az újság is.
Jelentette a főnökségnek, akik a helyi hivatalokhoz fordultak: hogyan migrálnátok ODF-re. Tehát nem az volt a kérdés, hogy akarjátok-e :).
Azóta további megyék migráltak: 4 másik teljesen, részlegesen 2 megye.
Minisztériumok közül 3 teljesen, 2 részben migrált, 2 érdeklődik.

Kommunikáció: 3 szempontot hangsúlyoznak az ODF-ről:
• OOXML vs ODF mint szabvány:
∘ MSO 2013+ nem fut XP-n. Még mindig sok gépen Windows XP-t használnak, és az MS Office újabb verziói ezt már nem támogatják. Így a rendszert is frissíteni kellene, ami növeli a költségigényt.
∘ A többi MSO verziót is egységesíteni kellene
∘ Mi van, ha jön új verzió: megvesszük? Mi van, ha árat emelnek?

További érvek, problémák, megoldások:
• Mi lenne, ha egy olyan formátumot használnak, ami egyetlen cégtől függ? A cég bármikor megváltoztathatja.
• a svéd közbeszerzési szervezet 46 nyílt szabványt javasol, OOXML-t nem.
• Problémákkal való szembesülés: idézz fel kellemes emlékeket a korábban használt szoftverekről… az összeomlásokról, kék halálokról. Mit teszel? Újraindítod, újratelepíted, de nem menekülsz el. A LibreOffice-t is így kell megközelíteni!
• Intézmények közti ODF küldés: MSO-val készített ODF “rossz”, ne használják. Ezzel is motiválják a többieket a váltásra.
∘ Jövőbeli terv: Egységesítik azt az LO verziót, amit mindenki használ, valamiféle LTS verziót szeretnének.
Probléma: Hamarosan az LO is dobhatja az XP támogatását, de az LTS verziót még az ezt megelőzőre építik.

Volt még egy érdekes előadás, de nem a migráció témájában. Az ODF változáskövetés újratervezéséről szólt, amivel jelenleg vannak tervezési problémák, ezek miatt nem is implementálták minden jelentősebb ODF-előállításra képes szoftverben. Ez interoperabilitási gondokat okoz.
• A változások nincsenek definiálva ODF szinten
• Definiálni kellene a változásokat, ne legyen XML diff zaj, atomi változások kellenének
• Probléma: nincs egyetértés a projekten belül arról, hogy hogyan kellene továbbfejleszteni a jelenlegi ODF
• Referencia implementáció: félig készült el GSoC-ban.

Nekem úgy tűnik, hogy ebből nem lesz nagy reform egyelőre.

A nap leghosszabb hivatalos programja az OSBA munkacsoport nyilvános interoperabilitási ülése volt. Zömmel itt arról volt szó, hogy milyen irányba kellene a felhő alapú LO-t fejleszteni, mire lenne igény. Sikerült megfogalmazni egy viszonylag rövid funkciólistát, amelynek kifejlesztésében az OSBA talán szerepet tud vállalni. Másik kérdés volt a külső programok Office-függése, mekkora igény van arra, hogy ezek esetén kiváltható legyen valahogy az MS Office. Ebben nem sikerült kitalálni, hogy merre van előre. Harmadik téma a tényleges interoperabilitási helyzet kibeszélése volt, csak röviden, hogy ki hogyan oldja meg / kerüli meg a kérdést. Pont ezt a részt vártam a legjobban, mert az OSBA-nak van már múltja a hasonlók közös megoldásában, de idáig nem jutottunk el.

Utolsó előadáson Tímár András mesélte el, hogy hogyan lehet csoportházirenddel felügyelni a céges LO telepítést, illetve milyen módon lehet ezt máshol is megvalósítani. Ez számomra nagyon tanulságos volt, sokkal jobban megértettem pár dolgot.

A pénteki napon is volt néhány emlékezetes előadás, az első arról szólt, hogy hogyan oldották meg Münchenben az egyedi kiegészítők felhasználói szintű telepítését a LiMuX munkaállomásokon. A probléma az volt, hogy egyes felhasználóknak szükségük van bizonyos helyi érdekű kiegészítőkre a munkájukhoz, viszont ha más ül le a géphez, ő már ne láthassa ezeket feltétel nélkül. Néhány okosan – bejelentkezéskor, ideiglenes könyvtárakba – létrehozott szimbolikus link volt a megoldás.

Ezután volt még a GSoC student panel nevű előadás, ahol az idei sikeres GSoC-projekteket mutatták be a konferenciára eljutó diákok, köztük Bunth Tamás (Wastack), aki Firebird adatbázismotort hegesztett a Base alá. Jelenleg az egyedi HSQLDB az alapértelmezett, de ennek számos hátránya van, például hogy Java-ban van írva, és nincs aki fejlessze. Hosszabb távon ez kiváltható lehet a Firebirddel.
A többi előadás is érdekes volt, a felhasználói felület átszabása például remekül halad, viszont az imodzsi eszköztár megalkotását kissé haszontalannak érzem :).

Egy előadás a migrációs protokollal foglalkozott. Ez alapvetően azt dokumentálja, hogy hogyan érdemes egy LibreOffice-ra váltást lefolytatni, de a dokumentum viszonylag ismeretlen. Ennek népszerűsítésére elmesélték, hogy nagyjából mire gondoltak, hogyan változtatták az aktuális projektek (főleg a LibreDifesa) tapasztalataival. Néhány fő pontja az előadásnak:

  • Kell migrációs csapat
  • Kell kommunikáció.
  • Pilot nem kell (az a végtelenségig tud nyúlni), helyette hatásvizsgálat, de kb ugyanaz. Haszna: a végén döntés lehet az indításról vagy leállításról. Akár vannak hibák hátra, akár nem.
  • Migráció =/= csere
  • Migráció: viselkedés megváltoztatása, folyamatok megváltoztatása. Javítjuk a folyamatokat, ezt kell kommunikálni. Nem rosszul csinálod, hanem úgy, mint mindenki. De lehet jobban!
  • Ellenállásnak különböző típusai vannak, eltérően kell kezelni:
  • Problémák:
    • Technikai: új doksiformátum kezelése, konverzió, interoperabilitás szabályainak megtanulása
    • Emberi probléma: új program tanulása, ellenállás és motiválatlanság, gyanakvás
    • Hamis problémák: ki kell magyarázni (pl: “úgy akarom csinálni, mint eddig” – csak ezt néha technikailag nem lehet.
  • Erősségek:
    Technikai, pénzügyi, folyamatoptimalizálás
  • Kommunikáció: intranet oldal, vezetőket bevonni, kockákat kiképezni, képzés is része.
  • Külső kommunikáció: nehezebb leállítani a projektet, ha van róla már újságcikk. 🙂
  • Képzési protokollt is érdemes követni (ez lényegében egy részletes képzési tematika).
  • Elhangzott pár hasznos meglátás, érdemes lesz a videót, ha elérhető lesz, újranézni.

    Az utolsó érdekesebb szekció a villám előadásoké volt. Az egyik előadó a Thunderbird közösség vezetője volt, aki felajánlotta, hogy a Mozillánál elhanyagolt Thunderbird projekt beköltözne a Document Foundation szervezete alá, az adminisztratív és marketing területek egyesítése miatt, illetve azért is, mert azonos a célközönség, és a két projekt a munka egyesítésével relevánsabbá válhatna.
    Hurrá-hurrá, erre csak ezt tudom mondani.
    Szerencsére a következő, záró szekcióban valaki rákérdezett a Board tagjaira, akik nem zárkóztak el a Thunderbird befogadásától, de persze még alaposan meg kell rágni a kérdést.

    A záró szekcióban megtudtuk, hogy a következő LibreOffice konferencia Rómában lesz, ahol nemrég született döntés a város migrációjáról. Én biztos ott leszek :).

    Képek a konferenciáról a Document Foundation blogján.